Gewoon trots op Rusland.

Algemeen.
Plaats reactie
Klaas Vaak
Berichten: 281
Lid geworden op: 28-06-2013 09:43

Gewoon trots op Rusland.

Bericht door Klaas Vaak » 27-05-2015 13:28

In het Westen houdt niemand van Vladimir Poetin. Maar hoe denkt de welvarende Rus over zijn president? Een portret van de familie Antsiferov - een middenklassegezin dat er de afgelopen vijftien jaar financieel op vooruit is gegaan. Zij spreken over de oorlog in Oekraïne, Poetins propagandamachine, de economische vooruitgang en de toekomst.

Konstantin Antsiferov (58) bezoekt Europa regelmatig. Zijn bedrijf is actief in Nederland en hij neemt zijn vrouw en kinderen soms mee naar Frankrijk of Cyprus, om even te ontsnappen aan de koude nachten van Sint-Petersburg.

De Europeanen zijn anders dan de Russen, valt Konstantin tijdens dat soort bezoekjes op. Ze zijn vrijer, vaker blij. De sfeer in Amsterdam is altijd goed. Mensen fietsen, zitten op terrassen en iedereen is aardig.

Maar sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne is er wel iets veranderd, merkt Konstantin. Europeanen benaderen hem anders, het gesprek draait tegenwoordig maar om één man: de Russische president. Bent u voor of tegen Poetin, is zo'n beetje de eerste vraag die hij moet beantwoorden.

"Vorig jaar was ik met mijn vrouw Natalia in Nice", herinnert Konstantin zich. "Toen de taxichauffeur hoorde dat ik Rus was, was zijn eerste vraag: wat vindt u eigenlijk van Poetin? Deze man was duidelijk een fan, anderen zijn dat niet. Het zet direct de toon. Raar, want in Rusland is Poetin gewoon een politicus."



http://www.trouw.nl/tr/nl/30020/Uitgeli ... g.facebook


Wat is er in dertien jaar veranderd in Rusland sinds Poetin aantreden in 2000?


Cijfers Rusland

Werkloosheid:
2014: 5,2%
2000: 10,5%

Mensen in armoede:
2013: 10%
2000: 30%

Omvang middenklasse:
2013: 60%
2000: 30%

Gemiddeld inkomen per hoofd van de bevolking (per jaar in dollars)
2013: 13.850
2000: 1.710
Tot zover de wonderbaarlijke toestand in de rumoerige wereld van vandaag.

door G.J.B.K. Vaak.

Plaats reactie